Impulsaankopen verhogen met warme kleuren

Impulsaankopen verhogen met warme kleuren

juli 8, 2018 Communicatie Grafisch 0
Impulsaankopen met kleur

Kleuren zeggen meer dan 1000 woorden. Ze kunnen zelfs jouw perceptie en gedrag beïnvloeden. Niet alleen de kleur (tint) speelt een rol, maar ook de helderheid en kleurintensiteit. Schrijver Nick Kolenda heeft vele kleurstudies gecombineerd en samengevat in één model. De grootste verschillen in perceptie zitten tussen de warme en koude kleuren. Dus rode tinten versus blauwe tinten.

Met warme tinten kan je de intuïtieve (snelle en simpele) verwerking stimuleren. Met blauwe tinten juist de rationele verwerking. Dit effect kan je vervolgens toepassen in talloze zaken, zoals de kleur van je kleding op je eerste date, de CTA-buttons op je website en de foto’s die je deelt op Instagram.

Kies dus rood, oranje en geel in je CTA-buttons als je zwakke verkoopargumenten voor je product hebt en de impulsaankopen wil verhogen of als je wilt dat mensen in actie komen. En kies juist blauw, paars of groen als je weloverwogen beslissingen of de aankoop van gebruiksvoorwerpen wilt stimuleren of als je wilt dat mensen jouw merk of product leuker vinden.

Grappig feit: op Social Media worden foto’s met warme tinten vaker gedeeld, en foto’s met koude tinten juist vaker geliked.

Bron: Studio STT